FOR SALE: DESIGN – hasło przyświecające 3. edycji Wroclove Design Festival stanie się pretekstem do zastanowienia nad znaczeniem designu we współczesnym świecie – świecie na sprzedaż. W miejsce prezentacji oraz dyskusji o przyczynach i skutkach konsumpcjonizmu przeobrazi się ALEJA BIELANY, która nie tylko udostępniła przestrzeń na wydarzenie, ale stała się też jego mecenasem.
Konsumpcja jest nieodzownym elementem naszego codziennego życia. Konsumujemy – kupujemy, konsumujemy – jemy, konsumujemy – używamy, konsumujemy – mamy, posiadamy. Czy robimy to świadomie? Skoro DESIGN też jest na sprzedaż, to jakie jego cechy lub właściwości mogą zamienić nas w konsumentów świadomych? Gdzie, pomiędzy produktem masowym a dziełem sztuki, umieścić DESIGN?
6000 m2 powierzchni w ALEI BIELANY, największego w Polsce centrum handlowego z szeroką ofertą mebli i wyposażenia wnętrz, na 5 festiwalowych dni (18-22 maja 2016) zamieni się w miejsce prezentacji dobrego designu w ramach wystaw tematycznych, warsztatów, spotkań oraz dyskusji o używaniu i gromadzeniu dóbr materialnych. Przestrzeń festiwalowa zostanie podzielona na 7 stref tematycznych: KIDS, ARTS&CRAFTS, POSTMORTAL, FRESH, TECHNOLOGY, FOOD DESIGN, SPORT&RELAX, a każdą z nich wypełnią wystawy i przedmioty stworzone przez uznanych, a także zdolnych, początkujących projektantów.
Będzie można zobaczyć, m.in.: AUSTRIAN DESIGN EXPLOSION – prezentację 150-lat austriackiego designu, łączącą fascynację technologią, kreatywne podejście do materiałów i poetyckości. Ekspozycję Instytutu Designu Kielce MUST EAT, która zwraca uwagę na kwestie nieuzasadnionego kupowania i spożywania nadmiernej ilości jedzenia, przesadnego przywiązywania wagi do jego estetyki, a także na charakter wpływu mediów na to, co i w jaki sposób jemy. Pieniądze a Design – wystawa autorstwa czeskiej grupy twórczej OKOLO obrazująca relacje pieniędzy z kreatywną twórczością z różnych punktów widzenia.
PROCES – autorska wystawa Grynasz Studio & Wroclove Design wykorzysta różne polskie wdrożenia, aby na ich przykładzie zaprezentować poszczególne etapy procesu produkcji, czyli pracę projektanta z inwestorem, sposób rozwijania koncepcji oraz efekt końcowy – gotowy produkt.
KIDS DESIGN SPACE – wyjątkowa wystawa prezentująca 14 prototypów przedmiotów użytkowych zaprojektowanych przez dzieci i projektantów, a zarazem interaktywna przestrzeń edukacyjna, która udowodni, że design to nie taki straszny stwór, a nauka to dużo frajdy i zabawy.
Wśród gości znajdą się, m.in.:
Robert Majkut, jeden z najważniejszych europejskich designerów; Dr Anna Vonhausen, inicjatorka marki VANK nagrodzonej dwiema nagrodami IF Design Award 2016; Ingrid Sol Lecia, rzeźbiarka i artystka ze Szwajcarii. Jej prace zawsze wychodzą poza ustalone granice, lokują się między projektowaniem a sztuką współczesną. Pia Interlandi – australijska projektantka mody pośmiertnej, która w swoich pracach często wykorzystuje śmierć, jako koncepcję naukową i psychologiczną. Jej prace zobaczymy w strefie POSTMORTAL.
WYSTAWY WROCLOVE DESIGN 2016
Austrian Design Explosion
Austriackie wzornictwo stanowi wyjątkowy na skalę światową mariaż fascynacji technologią, kreatywnego podejścia do materiałów i poetyckości. Podczas wystawy zaprezentuje się blisko 90 firm i projektantów. Będzie można podziwiać zarówno ikony designu, jaki i unikatowe produkty rzemieślnicze. To wyjątkowa okazja, by doświadczyć ponad 150-letniej historii austriackiego designu w jednym miejscu.
MUST EAT
Wystawa stworzona przez Instytut Designu Kielce, która ma na celu zaprezentowanie jednej ze sfer konsumpcjonizmu jaką jest nieuzasadnione kupowanie i spożywanie nadmiernej ilości jedzenia oraz przesadne przywiązywani wagi do jego estetyki.
Polska jest w czołówce Państw Unii Europejskiej pod względem ilości marnowanego jedzenia, jednocześnie kwoty wydawane na jedzenie stanowią 25% naszych zarobków.
Zaobserwować możemy wyraźne różnice w zwyczajach żywieniowych warstw społecznych (od przygotowywania potraw pod sztandarem zdrowego żywienia, które estetyką nie odbiegają od tych podawanych w drogich restauracjach, do jedzenia typu fast food, czy instant (junk food). Oprócz kwestii finansowych, decydującym kryterium jest tu moda i styl życia promowany przez media oraz magazyny kulinarne. Jedzenie stało się jednym z obiektów must have. Oferowane są kursy stylizacji jedzenia i fotografii kulinarnej. Powstają kierunki studiów podyplomowych – Food studies, które nie zajmują się poszerzaniem umiejętności kulinarnych, ale przede wszystkim postrzeganiem jedzenia jako elementu kultury. Książki kulinarne doczekały się własnych targów tematycznych.
Ogromny wpływ na postrzeganie jedzenia mają media społecznościowe oraz blogi. Internet nie jest już tylko miejscem gdzie o estetykę prezentowanych dań dbają restauratorzy. Przeciętny użytkownik wstawia więcej zdjęć ze swoich posiłków – przygotowywanych w domu oraz konsumowanych w restauracji – niż przedstawiających jego samego.
Pieniądze a Design
Pieniądze mają swoją wartość, między innymi formalną, finansową, społeczną, historyczną i symboliczną. Wystawa „Pieniądze a Design”, stworzona przez grupę twórczą OKOLO, zaprezentuje ich relację z designem i w oryginalny sposób odkryje rolę pieniędzy w designie oraz znaczenie designu dla pieniędzy. Poszczególne części wystawy całościowo zaprezentują relację pieniędzy z kreatywną twórczością z wielu różnych punktów widzenia. Oprócz samej formy pieniędzy oraz ich designu graficznego przyjrzymy się także fenomenowi wartości pieniędzy w środowisku designerskim, ich przyszłości i przeszłości czy najróżniejszym formom oszczędzania, wydawania, ochrony i oceny wartości pieniędzy.
PROCES
Wystawa stworzona przez Grynasz Studio, która na przykładach rożnych polskich wdrożeń (ok. 10 projektantów/pracowni projektowych) pokazuje schemat pracy projektanta z inwestorem, sposób rozwijania koncepcji, oraz efekt końcowy – gotowy produkt, czyli PROCES. Całość ekspozycji będzie utrzymana w surowym, industrialnym klimacie. Produkty i infografiki będą ustawione na schematycznej „taśmie produkcyjnej” – to ona będzie centrum wystawy i systemem eksponującym produkty.