Wroclove Design Festival

FOR SALE: DESIGN – hasło przyświecające 3. edycji Wroclove Design Festival stanie się pretekstem do zastanowienia nad znaczeniem designu we współczesnym świecie – świecie na sprzedaż. W miejsce prezentacji oraz dyskusji o przyczynach i skutkach konsumpcjonizmu przeobrazi się ALEJA BIELANY, która nie tylko udostępniła przestrzeń na wydarzenie, ale stała się też jego mecenasem.

Konsumpcja jest nieodzownym elementem naszego codziennego życia. Konsumujemy – kupujemy, konsumujemy – jemy, konsumujemy – używamy, konsumujemy – mamy, posiadamy. Czy robimy to świadomie? Skoro DESIGN też jest na sprzedaż, to jakie jego cechy lub właściwości mogą zamienić nas w konsumentów świadomych? Gdzie, pomiędzy produktem masowym a dziełem sztuki, umieścić DESIGN?

Wroclove Design Festival

6000 m2 powierzchni w ALEI BIELANY, największego w Polsce centrum handlowego z szeroką ofertą mebli i wyposażenia wnętrz, na 5 festiwalowych dni (18-22 maja 2016) zamieni się w miejsce prezentacji dobrego designu w ramach wystaw tematycznych, warsztatów, spotkań oraz dyskusji o używaniu i gromadzeniu dóbr materialnych. Przestrzeń festiwalowa zostanie podzielona na 7 stref tematycznych: KIDS, ARTS&CRAFTS, POSTMORTAL, FRESH, TECHNOLOGY, FOOD DESIGN, SPORT&RELAX, a każdą z nich wypełnią wystawy i przedmioty stworzone przez uznanych, a także zdolnych, początkujących projektantów.

Wroclove Design Festival

Będzie można zobaczyć, m.in.: AUSTRIAN DESIGN EXPLOSION – prezentację 150-lat austriackiego designu, łączącą fascynację technologią, kreatywne podejście do materiałów i poetyckości. Ekspozycję Instytutu Designu Kielce MUST EAT, która zwraca uwagę na kwestie nieuzasadnionego kupowania i spożywania nadmiernej ilości jedzenia, przesadnego przywiązywania wagi do jego estetyki, a także na charakter wpływu mediów na to, co i w jaki sposób jemy. Pieniądze a Design – wystawa autorstwa czeskiej grupy twórczej OKOLO obrazująca relacje pieniędzy z kreatywną twórczością z różnych punktów widzenia.

Czytaj:   Masaż pod prysznicem

PROCES – autorska wystawa Grynasz Studio & Wroclove Design wykorzysta różne polskie wdrożenia, aby na ich przykładzie zaprezentować poszczególne etapy procesu produkcji, czyli pracę projektanta z inwestorem, sposób rozwijania koncepcji oraz efekt końcowy – gotowy produkt.

Wroclove Design Festival

KIDS DESIGN SPACE – wyjątkowa wystawa prezentująca 14 prototypów przedmiotów użytkowych zaprojektowanych przez dzieci i projektantów, a zarazem interaktywna przestrzeń edukacyjna, która udowodni, że design to nie taki straszny stwór, a nauka to dużo frajdy i zabawy.

Wroclove Design Festival

Wśród gości znajdą się, m.in.:
Robert Majkut, jeden z najważniejszych europejskich designerów; Dr Anna Vonhausen, inicjatorka marki VANK nagrodzonej dwiema nagrodami IF Design Award 2016; Ingrid Sol Lecia, rzeźbiarka i artystka ze Szwajcarii. Jej prace zawsze wychodzą poza ustalone granice, lokują się między projektowaniem a sztuką współczesną. Pia Interlandi – australijska projektantka mody pośmiertnej, która w swoich pracach często wykorzystuje śmierć, jako koncepcję naukową i psychologiczną. Jej prace zobaczymy w strefie POSTMORTAL.

Czytaj:   Tapety w kwiaty - wiosna we wnętrzach

Wroclove Design Festival

WYSTAWY WROCLOVE DESIGN 2016

Austrian Design Explosion

Austriackie wzornictwo stanowi wyjątkowy na skalę światową mariaż fascynacji technologią, kreatywnego podejścia do materiałów i poetyckości. Podczas wystawy zaprezentuje się blisko 90 firm i projektantów. Będzie można podziwiać zarówno ikony designu, jaki i unikatowe produkty rzemieślnicze. To wyjątkowa okazja, by doświadczyć ponad 150-letniej historii austriackiego designu w jednym miejscu.

MUST EAT

Wystawa stworzona przez Instytut Designu Kielce, która ma na celu zaprezentowanie jednej ze sfer konsumpcjonizmu jaką jest nieuzasadnione kupowanie i spożywanie nadmiernej ilości jedzenia oraz przesadne przywiązywani wagi do jego estetyki.
Polska jest w czołówce Państw Unii Europejskiej pod względem ilości marnowanego jedzenia, jednocześnie kwoty wydawane na jedzenie stanowią 25% naszych zarobków.

Zaobserwować możemy wyraźne różnice w zwyczajach żywieniowych warstw społecznych (od przygotowywania potraw pod sztandarem zdrowego żywienia, które estetyką nie odbiegają od tych podawanych w drogich restauracjach, do jedzenia typu fast food, czy instant (junk food). Oprócz kwestii finansowych, decydującym kryterium jest tu moda i styl życia promowany przez media oraz magazyny kulinarne. Jedzenie stało się jednym z obiektów must have. Oferowane są kursy stylizacji jedzenia i fotografii kulinarnej. Powstają kierunki studiów podyplomowych – Food studies, które nie zajmują się poszerzaniem umiejętności kulinarnych, ale przede wszystkim postrzeganiem jedzenia jako elementu kultury. Książki kulinarne doczekały się własnych targów tematycznych.

Czytaj:   Jubileuszowe spotkanie OKK! design

Ogromny wpływ na postrzeganie jedzenia mają media społecznościowe oraz blogi. Internet nie jest już tylko miejscem gdzie o estetykę prezentowanych dań dbają restauratorzy. Przeciętny użytkownik wstawia więcej zdjęć ze swoich posiłków – przygotowywanych w domu oraz konsumowanych w restauracji – niż przedstawiających jego samego.

Pieniądze a Design

Pieniądze mają swoją wartość, między innymi formalną, finansową, społeczną, historyczną i symboliczną. Wystawa „Pieniądze a Design”, stworzona przez grupę twórczą OKOLO, zaprezentuje ich relację z designem i w oryginalny sposób odkryje rolę pieniędzy w designie oraz znaczenie designu dla pieniędzy. Poszczególne części wystawy całościowo zaprezentują relację pieniędzy z kreatywną twórczością z wielu różnych punktów widzenia. Oprócz samej formy pieniędzy oraz ich designu graficznego przyjrzymy się także fenomenowi wartości pieniędzy w środowisku designerskim, ich przyszłości i przeszłości czy najróżniejszym formom oszczędzania, wydawania, ochrony i oceny wartości pieniędzy.

PROCES

Wystawa stworzona przez Grynasz Studio, która na przykładach rożnych polskich wdrożeń (ok. 10 projektantów/pracowni projektowych) pokazuje schemat pracy projektanta z inwestorem, sposób rozwijania koncepcji, oraz efekt końcowy – gotowy produkt, czyli PROCES. Całość ekspozycji będzie utrzymana w surowym, industrialnym klimacie. Produkty i infografiki będą ustawione na schematycznej „taśmie produkcyjnej” – to ona będzie centrum wystawy i systemem eksponującym produkty.

Wroclove Design Festival

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here